Pengenalan

Kembara mencari bahagia mengisahkan seorang lelaki yang merasakan kekosongan dalam hidupnya, dan masih mencari-cari apakah kekurangan tersebut. Adakah cinta? Harta? Teman? Siapakah lelaki tersebut? Latarbelakangnya? Apakah kisah silam yang menghantuinya? Sama-sama kita nantikan perkembangan cerita ini yang akan di hapdet pada setiap hari sabtu (insya-Allah). Apa yang boleh saya janji kan, cerita ini bukan lah satu lagi cerita cinta yang biasa dibaca, mahupun kisah cinta kuch2 hota hei, insya Allah. Selamat membaca!

episod 5

salam Eid Fitri kepada semua pembaca..
sori lambat update, syok beraya
mari ikuti sambungan kisah Adam yang sedang berada dalam kereta Farhanna atau nama manja nya 'Anna'..
****************
"Farhanna, kenapa you hidup macam ni, you tak takut dengan tuhan you ke?"
Dia ketawa sinis, seolah-olah memerli aku
"Sejak bila you pandai tanya soalan macam ni? You sendiri pun tak percaya tuhan..ada hati nak nasihat orang..huh.."
"Yes, I admit I am atheist, tapi I tak tipu diri I, tak hidup dalam kepura-puraan macam you."
Aku menjawab dengan tajam, geram dengan kata-katanya sebentar tadi..
"You ingat I pilih jalan ni? You untung, parents you atheist, tak pernah paksa you. I lahir-lahir terus ada Islam dalam surat beranak I. You ingat I suka? "
Nada nya sedikit marah,
mata nya tajam merenung kehadapan sambil tangan nya kuat menggenggam stereng kereta
aku yakin dia teringatkan kan ibu dan ayah nya di kampung
ayahnya seorang yang sangat tegas, sudah bergelar haji,
namun satu sikap yang aku kurang senang
dia begitu bangga dengan haji nya itu..
Apalah yang ada pada nama itu?..Sudah dijamin syurga kah?..
..aku tertanya-tanya..
Ibu Anna tidak ku kenal
kata Anna, ibunya meninggal dunia ketika dia masih kecil
bila ditanya sebabnya, Anna hanya diam membisu
~~~
kami berdua diam membisu
membiarkan masing-masing tenggelam dalam lamunan sendiri
kereta diberhentikan
"Thanks"
aku senyum kepadanya dan terus membuka pintu kereta
Anna menurunkan cermin nya,
"Nanti call I tau.."
Aku hanya tersenyum kepadanya dan berlalu
~~~
aku berbaring di atas katil merenung kipas di syiling
kita semua ada kisah hidup masing-masing..
farhanna dengan kisah hidupnya..
aku dengan kisah hidup ku..
..kita semua pelakon..
di atas pentas bumi ini
dan aku masih lagi mencari-cari..
tujuan aku di dunia ini
aku menghela keluhan kecil
segera mencapai tuala
dan menuju ke bilik mandi
"
"
"
telefon berbunyi
****
sape pulak la yg menelepon tu...nantikan sambungan seterusnya..

This entry was posted in . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

semua yg tertulis adalah hak cipta terpelihara pemilik blog. Powered by Blogger.